VÄRDEGRUNDSRÅD
Föreningen har ett Värdegrundsråd (föreningens värdegrundsgrupp) som består av en från styrelsen, en med föräldraperspektiv och en från sporten. Gruppens sammankallande är en så kallad värdegrundsansvarig som. Tillsammans ska rådet ses en gång i månaden för att ta beslut i ärenden, arrangera utbildningar, kalla det till möten med föreningens värdegrunds-ledare (föreningens värdegrundsambassadörer) och kommunicera ut detta i föreningens kanaler. Värdegrundsrådet ska följa idrottens värdegrundsarbete och har föreningens styrelse och föreningens policys till sin hjälp för att ta beslut i frågor som berör enskilda medlemmar.
VÄRDEGRUNDSLEDARE
Samtliga föreningens lag ska ha en eller flera värdegrundsledare, som en del av ledarstaben. Dessa värdegrundsledare ska värvas på samma sätt som tränare, lagledare, lagkassör osv. Bra om den personen har fördjupad kunskap om föreningens värdegrund och vara igenkänd bland aktiva/ledare/vårdnadshavare.
Funktioner:
- Säkra en trygg idrottsmiljö under träning och match för spelare, ledare och domare.
- Se till att publiken bidrar till en trygg idrottsmiljö under hemma- och bortamatch.
- Hålla god värdegrund inom laget tillsammans med ledarna.
- Entusiasmera och vara bollplank till spelare, ledare och föräldrar inom värdegrund i laget.
- Vara någon som spelarna kan komma till vid behov.
- Vid observerade överträdelser ha kontakt med värdegrundsgrupp för eventuella åtgärder genom att fylla i en händelserapportering.
- Deltaga på föreningens lagets värdegrundsutbildning.
- Informera och värdegrunden på lagets föräldramöten.
- Har mandat att hänvisa till föreningens värdegrund om överträdelse sker.
Exempel på hur dessa ledare kan skapa en trygg idrottsmiljö i vår förening:
- Deltag och visa sig på matcher så gott man kan genom att bära på en väst/jacka med texten "Värdegrundsledare".
- Reaktivt välkomna och informera publiken/föräldrarna om ”att hålla glädjen uppe för barnen och domarens skull för att de ska orka hela vägen”.
- Reaktivt välkomna domaren och meddela att värdegrundsambassadören finns på plats vid behov av hjälp eller ifall någon inte håller värdegrunden.
- Reaktivt hälsa både motståndar- och hemmalagets ledare välkomna och påminna om att hålla en god värdegrund.
- Tar initiativ för att publiken ska peppa spelarna.
- Vara föredömlig inom föreningens värdegrund, Barnkonventionen och Spela, Lek och Lär.
- På helgerna efter match ta kontakt med Värdegrundsrådet för eventuella skrivna rapporter på incidenter som denne tar vidare för eventuella konsekvenser.
VÄRDEGRUNDSCOACH
Föreningen ska sträva efter att ha så kallade värdegrundscoacher. Coachens roll är att:
- Arbeta nära värdegrundsrådet med fördjupat ansvar utåt i föreningen mot spelare, ledare och föräldrar.
- Inspirera och utbilda spelare, ledare och föräldrar inom värdegrund och i en trygg idrottsmiljö.
- Ha utbildningsansvaret för ett lag och/eller flera lag (föreningsspecifik bestämmelse av värdegrundsansvarig eller värdegrundsgrupp).
- Utbilda värdegrundsledare i enlighet med framtagna värdegrundsdokument.
- Vara stöd till föreningens värdegrundsledare.
- Få stöd med utbildnings- och kompetensbehovet av värdegrundsrådet i föreningen.
- Tillsammans med värdegrundsrådet ta fram en strategi och prioritering över utbildningsinsatser för lagen.
- I samråd med värdegrundsgruppen besluta om åtgärder efter att tagit del av alla parters syn på händelse.
Att vara värdegrundscoach innebär att alltid hålla en hög integritet och agera konfidentiellt.
Coachen ska vara öppen och neutral i möte med spelare, ledare och föräldrar. Kunna be om hjälp och ta dialoger av värdegrundsrådet eller värdegrundsledare vid konflikter och/eller vid incidenter. Coachen är ansiktet utåt för föreningen.
För att kunna bli en värdegrundscoach ska följande kriterier uppnås:
- Kunskap om föreningens handlingsplan/åtgärdstrappa.
- Kontaktvägar in till föreningen samt till kontaktpersoner hos RF, SvFF och StFF.
- Spela, Lek och Lär, Riktlinjer Barn- och ungdomsidrott, Barnkonventionen, Barnensspelregler och Skapa trygga idrottsmiljöer.
- Lärgruppsledarutbildning.
- Processledning, metoder, verktyg och samarbetsövningar för grupper.
- Diskutera fram åtgärder vid olika scenarios.
- Kunna rapportera in tiden för alla lärgrupper som arrangeras.